Li's Nieuws

Mijn oudste zoon leest niet!

Het onbegrip is op de gezichten van velen te lezen als ik dat vertel. Jij, die zoveel leuke tips en werkvormen aanbiedt om het leesplezier bij kinderen te vergroten. Die het tot haar missie heeft gemaakt om zoveel mogelijk kinderen te besmetten met leesplezier.

Op de eerste plaats … hij heeft niet altijd niet gelezen.
Van zijn geboorte tot en met zijn twaalfde heb ik hem voorgelezen (af en toe nog). Elke avond. Vaak mocht ik niet stoppen en las ik hem minimaal een half uur voor. Soms langer. Hij genoot van al die verhalen. Vroeg me het hemd van het lijf over dingen waar hij dieper over nadacht. Vroeg naar betekenissen van woorden. En genoot er dus van.
Zelf had hij de keuze uit honderden kinderboeken. Prentenboeken, zoekboeken, moppenboeken, weetjesboeken etc.
Vooral de weetjesboeken over dieren, encyclopedieën en alles over Freek Vonk had zijn aandacht. Hij had een favoriet piratenboek. En de serie over de boomhut heeft hij helemaal gelezen.
Maar sinds anderhalf jaar leest mijn zoon dus niet meer.
Zijn mijn inspanningen voor niets geweest? Heb ik gefaald? Dat zijn dingen die ik me wel eens afgevraagd heb?
Dan denk ik aan:

De momenten van ontspanning en samenzijn,
Alle vragen die hij me stelde over de verhalen die we lazen,
Zijn grote kennis over dieren en natuur die hij gedurende die jaren heeft opgedaan,
Zijn ontzettend grote woordenschat,
Zijn inlevingsvermogen

Nee, ik heb niet gefaald. Ik heb zijn wereld vergroot met heel veel verhalen die ik hem voorlas. Ik heb hem zo ontzettend veel boeken aangeboden waar hij jarenlang wel gretig in verdwenen is.
En ook al had hij dat laatste niet gedaan. Al had ik hem alleen maar voorgelezen. Elke avond weer. Dan had ik ook niet gefaald. Want dat bood ons die fijne momenten samen. Daar is zijn woordenschat enorm mee gegroeid. Daardoor kon hij zich inleven in personages en situaties herkennen in zijn eigen leven. Door het voorlezen is hij een rijker mens geworden.
En wie zegt niet dat hij straks, over een (paar) jaar wel weer gaat lezen?
Ik heb de fundering gelegd, denk ik maar steeds.

Dus lieve ouder en leerkracht … het kan zijn dat een kind ècht niet van (zelf) lezen houdt. Omdat hij of zij het moeilijk vindt. Of om een andere reden. Maar elk kind houdt ervan om voorgelezen te worden. Verrijk je kind/leerling met verhalen. En lees dan niet altijd voor uit een dik boek. Lees eens een paar moppen voor. Of een paar weetjes. Een grappig krantenartikel. Bekijk met z’n allen eens een boek zonder tekst en verzin zelf het verhaal erbij. Wees creatief. Want:

Het ontspant

Het vergroot de woordenschat

En het inlevingsvermogen

Zelfs het concentratievermogen

Lees voor en geniet zelf ook!
Liefs Li

ps mijn jongste zoon leest veel

ps wist je dat mijn oudste zoon een schrijver van mij gemaakt heeft? Hij wilde een boek over zijn favoriete knuffel. Dat was er niet. Dus ben ik het zelf maar gaan schrijven. Draakje Donatius heeft het koud. En ik ben niet meer gestopt met schrijven.

‘Ik lees eigenlijk nooit voor in mijn klas.’

 

‘Ik lees eigenlijk nooit voor in mijn klas.’
Dat zei een docent tijdens een online inspiratietraining leespromotie en leesplezier.
‘We hebben weinig tijd. En de leestijd die we hebben, lezen de leerlingen zelf.’
Het is natuurlijk fijn dat er leestijd is voor leerlingen.

Lees ook voor in de bovenbouw.

Maar voorgelezen worden, ook in de bovenbouw en zelfs op de middelbare school, is zo nuttig.
Het is een moment van ontspanning. En als je het goed aanpakt, is het ook nog eens een leerzaam moment. En tegelijkertijd misschien ook nog eens een moment waarop er hard gelachen kan worden.

Je verliest 168.000 velletjes in een week

Nadat de docent dat vertelde, pakte ik een boek van mijn bureau en begon voor te lezen.
In die tijd leerde de docent (en de andere aanwezigen) dat je in een week 168.000 velletjes (huidschilfers) verliest, moest hij (en de rest) lachen en dit alles duurde bij elkaar opgeteld 1:27,76
Aan het einde van mijn training was de docent geïnspireerd om elke dag een moment te vinden om zijn klas voor te gaan lezen.

Doel bereikt 🙂

Meester

 

 

Basisschool Toermalijn schrijft!

Zoals jullie wellicht weten, ben ik naast kinderboekenschrijver ook Schoolschrijver. Net als ik wil De Schoolschrijver graag kinderen inspireren en biedt daarom diverse programma’s aan,

Lees verder »
Pizza wil op reis

Zin in verzinnen

De leerlingen van basisschool De Toermalijn hebben meegedaan aan ‘Zin in verzinnen’ en ‘Van kop tot staart’ van de Schoolschrijver. En wat hebben ze verzonnen en

Lees verder »

Afscheid van mijn toffe scholen.

Schoolschrijver zijn. Het is een feestje. Een half schooljaar lang met drie klassen samen bijzondere boeken ontdekken, allitereren, acroniemen maken. Dichten. Verhalen schrijven. Titels van

Lees verder »

Vriendschap

Het is weer een dolle bol. Tijdens de Kinderboekenweek (met het geweldige thema VRIENDSCHAP) mag ik weer heel veel scholen bezoeken. Ik vertel over mijn

Lees verder »

Een magisch moment

Vorig jaar heb ik hard gewerkt aan een boek dat voor mij heel veel emotionele waarde heeft. ‘Een vreemde aap: in de schaduw van de

Lees verder »
No more posts to show